Pils for helvete - en analyse

Pils for helvete ble utgitt av Pils for Helvete-folket den 1. oktober, 2020. Sangen har feid over alle Kattens elever, både nåværende og tidligere, med sin ungdommelige sjarm og utstråling av god drikke- og gutta-stemning. Ved 2020s solnedgang befant de seg faktisk på P3s Urørt-liste, og forrige uke gjorde de sin debut i skriftlig media. Det er på høy tid å ta et dypdykk inn i Ludde og gjengens verden. Hva er det de egentlig prøver å formidle til omverdenen gjennom sine 3 minutter og 44 sekunder lange musikalske sensasjon? Hva skjuler seg bak den tilsynelatende enkle og bekymringsløse beskrivelsen av guttenes liv?

Det stemmer - vi skal foreta oss en grundig og kronologisk analyse av sangteksten, som for øvrig er å finne på spotify.


I første vers av Pils for helvete kan vi se en referanse til den erkenorske tradisjonen å spise taco på fredagskvelden; “Endelig fredag, og vi får melding “hjemme alene, vil gutta lage stemning?”//Visst faen vi kommer bort til deg//Skal bare spise taco så er vi på vei, okey”. Utfra dette kan vi tolke at selv om jeg-personen virkelig ønsker å lage stemning med gutta, setter han tradisjon så høyt at det ultimate målet kan utsettes. Det er med dette ingen tvil om at Pils for Helvete i høy grad har respekt for tradisjoner, noe som kan være overraskende da det sammensatte inntrykket av sangen er så veldig “gutta”, med alt fenomenet innebærer av liberal kjødelig- og emosjonell omgang. Kanskje vil de helst bare spise taco hjemme hos mamma?


Fortsatt i første vers finner vi denne beskrivelsen: “bitter, søt smak, gode gamle venn”. Ut ifra denne linjen kan vi skjønne at artisten anser øl for å være en venn. Dette kan gi det inntrykket at låtskriveren ikke har ekte (menneske)venner, men dette er ikke tilfelle - i andre vers får vi servert en fruktig oppramsing av 13 navn, og hva antas å være kallenavn, som ganske greit avkrefter mistanken om at artisten er av den venneløse sorten.


“Kun gutter her, ingen chick i mitt øyekast”. Dette sitatet fra teksten kan referere til guttenes potensielle homoerotisme, da de i festlignende situasjoner kun omgir seg med gutter. Ikke bare gutter, men “gutta”. Dette gir oss stødig grunnlag for å tro at Pils for Helvete ikke er fremmed for en god dose “friends-to-lovers”-action. Deres tanker rundt deres potensielle homoerotiske tendenser blir ikke direkte tatt opp av artisten i teksten, men det kan tenkes at deres intense behov for å drikke er et uttrykk for den følelsesmessige indre konflikten de opplever knyttet til emnet.


“Hansa eller Tuborg, hvorfor må jeg velge? IPA eller fatøl, det blir elle melle”

Her nevner forfatteren en rekke typer og merker øl, som vitner om erfaring og kjennskap til temaet. Den intense lysten etter, eller behovet for, øl kan insinuere en avhengighet hos artisten. “Vet at min baby er bad for min helse, men pils er min lidenskap la meg fortelle”. Her innrømmer forfatteren at han er klar over de helsemessige bivirkningene av den hyppige drikkingen, men han klarer ikke dy seg. Det er nok ikke tilfeldig at artistens forhold til øl kan minne om et usunt forhold, enten til en venn eller en romantisk partner. Det er de mest usunne forholdende som er de mest berusende.


“Alle gutta drikker pils for helvete // Hver fredag og lørdag jeg elsker det // For er det noe som kjennetegner helgene // Er det at gutta drikker pils for helvete”

I de første linjene i refrenget får vi en presisering av at "guttas" drikking er en vane. Dette kan være en indikator til et utbredt alkoholproblem blant gutta, og er muligens en referanse til menns overrepresentasjon i dødsfall med alkohol som årsak. Ifølge World Health Organization dør 3 millioner mennesker som følge av alkohol hvert år, og mer enn 75% av disse tilfellene er menn.


“Jeg vil ha øl i mitt liv, ikke pengene”

Her ønsker artisten å videre understreke den dype kjærligheten hans for øl, og følgende den stemningen ølkonsumering fører med seg - den er verdt mer enn penger, eller noe annet materielt gode i hans liv.


“Kal snakker, men jeg hører bare perkele”

Perkele betyr, oversatt fra finsk, “satan” eller “djevelen”. Her mener vi at forfatteren serverer oss et tvetydig budskap; for det første kan det være et språklig bilde på at denne “Kal” bare preiker piss, i tillegg til at han muligens er av finsk opphav. For det andre kan det være ment som en oppsummering av innholdet i guttenes samtaler med hverandre - negativitet og mobbing. Kanskje er dette et rop om hjelp? En hemmelig beskjed pakket inn i tilsynelatende god stemning? Forfatteren ønsker kanskje å få fram en misnøye med vennenes kommunikasjon seg imellom, eller deres interesseområder. Muligens savner han noe mer intellektuelt. For det tredje kan det være en allegori på at det ikke spiller noen rolle hva de snakker om eller sier til hverandre - samholdet er det viktigste. Når de samles er ikke alt så seriøst - de er ikke tynget av verdens brutale realiteter, det er bare gutta, god stemning og øl.


“Jeg vet det ikke finnes himmel uten helvete // Og gutta drikker til vi sitter der med englene”

Her blir kontrasten mellom himmel og helvete brukt som symbol for å beskrive de to aspektene av artistens liv; helvete symboliserer den tøffe hverdagen, og himmelen representerer helgene sammen med vennene. Vi ser også bruk av bibelske allusjoner som virkemiddel for å uttrykke de intenst positive følelsene knyttet til drikkingen med gutta; "gutta drikker til vi sitter der med englene" - når de samles føles det som salig frelse - de er i himmelen med englene. Eventuelt drikker de så mye at de dør.


"Fordi vi drikker bare øl, alle her sier fuck shots // Trenger ikke Vikingfjord for å bli fucked opp"

Blant mindreårige alkoholforbrukere i Norge er det uten tvil et par navn som går igjen, blant dem står Vikingfjord høyt på listen. Denne linjen kan med dette i tankene være artistens måte å stille seg selv over den typiske tenåringsfylla på. Pils for helvete anser seg som hevet over tenåringer som tar det første og billigste de kan få tak i når de er snakk om alkohol. De drikker med verdighet.

På en annen side kan linjen vitne om at alle gutta er lightweight. Kanskje er dette noe de i egentlig skammer seg over, og at setningen fungerer som en forsvarsstrategi. Ved å få de som drikker Vikingfjord til å skamme seg over at de trenger sprit “for å bli fucked up/opp” preserverer de eget selvbilde og selvoppfatning, da de selv foretrekker å drikke saker med lavere alkoholinnhold.

Se også hvordan guttene begrunner sine formuleringsvalg i intervjuet deres.


Andre vers av “Pils for helvete” består hovedsakelig av en oppramsing av navnene til guttene bak artistnavnet, Pils for helvete. Oppramsingen leveres med en slik veltalenhet at det ikke etterlates noe rom for tvil om at disse guttene er en sammensveiset gjeng. Dette uttrykket for kjærlighet til vennene kan forsterke mistanken om homoerotikk blant guttene som nevnt tidligere.


"Det er fast nattkebab før vi beiner hjem"

Her refereres det til nok en erkenorsk tradisjon som har fått sin plass i den norske matkultur gjennom flerfoldige tiår med kulturell samhandling; kebab på by’n. Det synges her om å komme seg fort hjem etter en kveld med pils og gutta. “[...] før vi beiner hjem”, Med dette sitatet får vi vite at guttene har for vane å skynde seg hjem etter den faste fyllekebaben. Det er ikke utenkelig at dette er en metafor for å rømme fra situasjoner som har oppstått og valg tatt i påvirket tilstand.


"Vi bare kjører på med mer promille enn Northug"

I sangens siste del finner vi et prakteksemplar på en god gammeldags allusjon. Det refereres til hele Norges store skam, og stolthet; verdens beste skiløper, som nå tilbringer tid i fengsel for å fylle- og råkjøring og besittelse av kokain. Å nevne Northug er en bevisst norsk kulturreferanse som meget godt illustrerer guttenes sinnsstemning og promille de helgene de henger sammen, som vi tidligere har konstatert er hver helg. Lytterne kan ikke annet enn anta at de er rimelig elleville og, ikke usannsynlig, ikke fremmed for en liten dose selvgodhet.

310 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle