top of page

Anmeldelse av Vrangforestilling, Kattenrevyen

.og med det konkluderer jeg med at denne ukategoriserbare forestillingen av en revy er verdt sin billettpris – og kanskje (men bare kanskje)enda litt til.

For en grusom måte å starte en anmeldelse på tenker du kanskje? «Litt på vrangen» vil noen kanskje si, ;). Men i årets Kattenrevy vrangforestillinger starter det hele nettopp sånn litt vridd og alle gruppene bytter roller i siste liten. En gøy ide som jeg skulle ønske hadde litt mer troverdighet, og at vi faktisk fikk se en sketsj spilt av lyd og lys, selv om skuespillernes parodi absolutt har underholdningsverdi.

Liva Apse som den karismatiske oppfinneren av flyselskapet "FYreiser" og Tom Gilbertson som en typisk nordmann på safaritur

Fra andre sketsj og hele veien videre mister jeg litt tråden om vrangforestillingen. Men rød tråd til tross er forestillingen full av smarte og gøye ideer som stort sett gjennomføres på et akseptabelt nivå, av skuespillere som jevnt over spiller godt. Spesielt vil jeg trekke frem Anneke Sørenstuen sitt overbevisende karakterspill, Johanne Tufto sin intense tilstedeværelse på scenen og Kristian Nguyens komiske timing som gjør opp for elendige dialektimitasjoner og selvfølgelig Ib Holmstrøm ... sin baris.

Vokalistene Peace Niyonsaba og Ella Hauso

Bandet har etter mange år sammenskvist i et hjørne endelig fått lov å ta den plassen på scenen de fortjener, og det kler de virkelig. Sagene falt hvertfall i smak hos meg (og ryktene sier at de grå rygghårene til fedrene i salen reiste seg opptil flere ganger). Sangerne kan synge, blåserne kan blåse og trommisen kan holde takten –slett ikke verst til studieskole å være. De fremstår rett og slett som en helhet som er samspilt, som backer hverandre og som tross dårlig lyd i salen gir denne revyen en sårt savnet showfaktor.

Nora Hvidsten, Liva Apse og Ib Holmstrøm som en velfungerende familie

Det desidert aller sterkeste denne revyen leverer på er de smarte ideene, og absolutt skrevet av en gjeng talentfulle vitsemakere styrt av skrivegruppes sjefer Edi Galane og Emma Hordvik. Sketsjene er ikke bare smarte, mange av de er også på kanten til superlættis. Spesielt satt jeg pris på Bugmester bob som er så enkel som den er morsom, Karius og Baktus som fortsatt bor i tennene til den nå 40 år gamle Jens. Og selvfølgelig revyens musikalinnslag – Kem snøt Siv Jensen? Hvor den tidligere finansministeren er utsatt for en tidstypisk tinder svindler. Dessverre er det ikke å legge skjul på at gjennomføringen jevnt over er ganske rotete. Spesielt de to sistnevnte synes jeg det er synd og se 2 så gode ideer drukne i litt for mange replikker og drar ut for lenge. Men ikke heng med hodet, det er ikke så lett som det høres ut ;).

Bildet snakker for segselv...

Apropos å dra ut for lenge – revyens absolutte latterklimax for meg var under en sketsj om Incels som klager på dårlige karakterer i norsk. Sketsjen består av 4 skuespillere med hver sin stol på en rekke, man skulle trodd et sånn oppsett hadde sine begrensninger – ikke etter å ha sett dette her. Det føles ut som sketsjen varer i minst 8 minutter uten at det skjer stort mer enn at de kommer med forslag til grammatiske regler som bør kuttes fra det norske språk, og hvor de gradvis kutter preposisjoner, verbtider etc. i setningene de sier. Sånn – nå skjønte kanskje dere medpublikummere hva det var som skjedde for det var faen ikke lett å. Men hva gjør vel det, dette er en syretrip av en sketsj som ikke passer inn på noe annet sted enn en skolerevy – og det er jo nettopp det som er skolerevyens sjarm. Det er nettopp derfor vi synes det er så kjekt å hvert år få muligheten til å lage nettopp skolerevy, og gjett om jeg gleder meg til neste ... fakk. (gråteemoji).

Fiolinisten Siri Solveig Standnes

Uansett gir jeg Vrangforestilling en karakter 4/5, ja jeg vet det er en irriterende karakter, hva skal det bety lism!?! Er det en 5- eller er det en 4+, ingen vet (hvis du er norsklæreren min må du gjerne svare på det).

Skrevet av Edith Amalie Lindtner.

Bilder av Agathe Roald.

527 visninger0 kommentarer